Toksikologi

KFA følgende toksikologiske funktioner i afdelingen:

Bivirkningsmanagerfunktion på KFA:

Bivirkningsmanageren hjælper klinikere med at indberette bivirkninger og fungerer som bindeled mellem den nationale bivirkningshåndtering (Lægemiddelstyrelsen) og lægerne i klinikken.

National interaktionsdatabase:

KFA har en ansvarlig speciallæge tilknyttet ”Interaktionsdatabasen.dk”.

Regional interaktionsdatabase:

KFA har en ansvarlig speciallæge tilknyttet ”OncoMed.dk”, som er en interaktionsdatabase specifikt for hæmatologiske og onkologiske lægemidler. OncoMed fungerer desuden som en webapplikation, der specifikt er målrettet alle landets onkologiske og hæmatologiske afdelinger (men er tilgængelig for alle).

Samarbejde med Retsmedicinsk Institut, AU:

Der er etableret et formaliseret samarbejde mellem KFA og Retsmedicinsk Institut, Afdelingen for Retskemi, hvor en speciallæge i klinisk farmakologi hjælper med at foretage toksikologiske vurderinger. Det drejer sig primært om vurdering af postmortem analyser af lægemidler, rusmidler og giftstoffer i forskelligt materiale (fx ekstremitetsblod, øjenvæske, lever, maveindhold, urin, effekter osv.) mhp. afklaring af, om toksicitet var årsag til dødsfaldet. KFA yder i særdeleshed bistand i forbindelse med retsmedicinske obduktioner, men også andre sager, som har retslig interesse (trafiksager, vold, voldtægt), kan afdelingen bistå med vurderinger af.